Prawa Pacjenta stanowią integralną część praw człowieka
-
prawo do poszanowania jako osoby ludzkiej
-
prawo do samodecydowania
-
prawo do poczucia bezpieczeństwa własnej osoby i prawo do poszanowania prywatności
-
prawo do poszanowania wyznawanych wartości moralnych i kulturowych
-
prawa do poszanowania swoich przekonań religijnych i filozoficznych
Pacjent ma prawo do informacji o:
-
stanie swojego zdrowia
-
proponowanych procedurach leczenia, o ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia
-
rozpoznaniu, rokowaniu i postępie leczenia
-
przewidywanych korzyściach leczenia oraz skutkach zaniechania leczenia
-
personelu odpowiedzialnym za leczenie i opiekę nad nim
-
przepisach i zwyczajach określających jego pobyt w zakładzie leczniczym
Pacjent ma prawo być nie informowanym, o ile wyraźnie przedstawi takie życzenie oraz ma prawo wskazać osobę,
która będzie informowana w jego imieniu. Każda informacja o stanie zdrowia jest prawnie chroniona.
Pacjent ma prawo do:
-
intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby
-
wyrażania w sposób świadomy, dobrowolny i swobodny oświadczeń (zgody) na proponowane działania medyczne
Zgoda na działania medyczne może być udzielona przez przedstawiciela prawnego. Gdy wymagana jest zgoda
przedstawiciela prawnego, a w danej chwili nie ma możliwości uzyskania takiej zgody, to w stanach nagłych powinna
być podjęta natychmiastowa interwencja medyczna bez jego zgody.
Obowiązkiem Pacjenta przebywającego na terenie zakładu leczniczego jest:
-
przestrzegać Karty Praw i Obowiązków Pacjenta
-
przestrzegać obowiązujących przepisów
-
przestrzegać zaleceń lekarskich i pielęgniarskich
-
okazywać szacunek osobom odpowiedzialnym za leczenie i opiekę
-
nie szkodzić innym pacjentom
-
nie niszczyć wyposażenia zakładu leczniczego
-
przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji z otoczeniem
Pacjent w przypadku naruszenia jego praw ma możliwość złożenia skargi do:
-
Kierownika podmiotu leczniczego
-
Rzecznika Praw Pacjenta
-
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy w Okręgowej Izbie Lekarskiej
-
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych
-
Ministerstwa Zdrowia
-
Rzecznika Praw Obywatelskich
Pacjent ma prawo, w razie zawinionego naruszenia jego praw, wystąpić z pozwem cywilnym do sądu rejonowego
właściwego dla siedziby podmiotu leczniczego.
Szczegółowy wykaz praw pacjenta zawarty jest w Ustawie z dnia 6 listopada 2008r.
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52,poz.417)
dostępnej w Recepcji Przychodni Hadmedica